Celluloid Remix

Eboman

Eboman doet een live remix met de klassieke filmbeelden tijdens de launch op Beamlab.

by

EYE Film Instituut Nederland (destijds: Filmmuseum) selecteerde voor Celluloid Remix 21 fragmenten uit haar collectie vroege Nederlandse film uit de periode 1917-1932. Professionals en amateurs werden uitgedaagd om dit bijzondere materiaal tot nieuwe korte films met een eigen soundtrack te remixen. Uniek digitaal filmmateriaal uit het begin van de Nederlandse filmgeschiedenis, de periode van de stille film. Het thema van Celluloid Remix was Modern Times, de visie van filmmakers op moderniteit. 

Een groot deel van de films uit de periode van de stille film is verloren gegaan door erosie, schimmels en inktvraat. Alles wat de tand des tijds wél doorstaan heeft, ligt opgeslagen in de depots van het EYE en werd binnen Beelden voor de Toekomst gerestaureerd en gedigitaliseerd. Op www.filmmuseum.nl/celluloidremix was tijdens dit project een aantal volledige films te bekijken en meer achtergrondinformatie te lezen over de vroege Nederlandse film.

Op 25 september werden op het Nederlands Film Festival de prijswinnaars van de remixwedstrijd bekend gemaakt. Uit 54 inzendingen van zeer hoge kwaliteit koos de jury Jata Haan’s remix Movement als winnaar. De 2e prijs was voor Casper Smit met Ecclisiastes, de 3e prijs voor Hugo Huurdeman met Het zwarte duister en de 4e prijs ging naar Wouter Haasnoot met monstermovie Remixilla. In een vol filmtheater ‘t Hoogt in Utrecht werden de acht genomineerde remixes vertoond op het grote doek, waarna moderator Patrick van Mil in gesprek ging met de enthousiaste makers. Tot slot maakte juryvoorzitter Eboman (Jeroen Hofs) de vier winnende films bekend.

Celluloid Remix werd binnen het project Beelden voor de Toekomst gerealiseerd door het EYE Film Instituut Nederland en Kennisland in samenwerking met het Nederlands Film Festival.