Resultaten

Nieuws

Reactie op Richtlijn Verweesde Werken

02 september 2011 Afgelopen mei publiceerde de Europese Commissie een voorstel voor een richtlijn over de omgang met verweesde werken door culturele instellingen. Omdat het belangrijk is de positie en problemen van erfgoedinstellingen met betrekking tot verweesde werken onder de aandacht te brengen van nationale en Europese wetgevers, stelde de Werkgroep voor Auteursrecht en Cultureel Erfgoed (i.o.) een gezamenlijke reactie op die breed gesteund is.
Nieuws

Hoeveel is er tot nu toe gedigitaliseerd?

13 juli 2011 Op dit moment is 60% van de geplande hoeveelheid filmmateriaal gedigitaliseerd, 86% van de geplande hoeveelheid video, 57% van de geplande hoeveelheid audio en 88% van de geplande hoeveelheid foto's.
Nieuws

Beeld en Geluid digitaliseert ruim 140.000 uur audiovisueel materiaal

05 juli 2011 Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid bereikte afgelopen week een mijlpaal binnen de in 2007 gestarte reddingsoperatie Beelden voor de Toekomst.
Nieuws

Voortgezet onderwijs en musea slaan de handen digitaal ineen

05 juli 2011 Door museum- en archiefcollecties te digitaliseren, te verbinden en toe te spitsen op gebruik in het onderwijs, is met LES 2.0 een ‘marktplaats’ ontstaan, waarin docenten en leerlingen bronmateriaal kunnen zoeken voor gebruik in lessen, onderzoek en werkstukken.
Nieuws

Televisieseries uit verleden voorlopig niet online toegankelijk voor publiek

25 mei 2011 Gisteren heeft de NPO, de overkoepelende organisatie van de publieke omroepen, bekend gemaakt dat zij geen toestemming geeft aan individuele publieke omroepen om mee te werken aan Ximon.nl, het video-on-demand platform van producenten en makers van speelfilms, documentaires en TV-drama. Hiermee dreigt een patstelling te ontstaan die ertoe kan leiden dat oudere Nederlandse TV-series voorlopig niet online kunnen worden bekeken.
Nieuws

Les 2.0 wint IPON Award 2011

14 april 2011 Les 2.0 (www.les20.nl) is een digitaal leermiddel waarbij scholen en erfgoedinstellingen samen digitaal leermateriaal ontwikkelen, als aanvulling op bestaande lesmethodes of als vervanging ervan. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van docenten, educatieve medewerkers van musea/archieven en onderwijskundigen.